پی وی سی

ترانکینگ چیست ؟

ترانکینگ چیست ؟

ترانکینگ چیست ؟

یکی از بهترین وسایل برای کابل کشی و سیم کشی شبکه در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد ترانک است ؛ ترانک یا ترانکینگ را می توان نوعی محفظه خاص و یا نوعی کانال درب دار دانست این تجهیز با سطح مقطع مستطیلی طراحی می شود و از جمله ابزارهایی بوده که کمک می کند تا بتوان سیم و کابل را به بخش های مختلف ساختمان منتقل کرد . چنانچه برای خرید لوله برق پی وی سی دنبال تولید کننده اصلی میگردید کارخانه اریا پلیمر سمنان در خدمت شماست . برای دریافت شرایط همکاری و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • اهمیت استفاده از ترانکینگ ها
  • ترانکینگ ها چه تفاوتی با داکت دارند ؟
  • انواع مختلف ترانکینگ ها
  • نحوه نصب ترانک چگونه است ؟
  • معرفی اجزای ترانکنیگ ها و کاربرد هر یک
ترانکینگ چیست ؟

ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

ترانکینگ نوعی خاص از محفظه یا نوعی کانال درب دار است جنس آن از PVC است اما برخی نیز ممکن است از جنس ABS ساخته شده باشد این نوع مقاومت بالایی در برابر آب و آتش سوزی دارد , ترانکینگ ها جایگزین خوبی برای سیستم قدیمی لوله کشی برق محسوب می شوند ؛ این ابزار برای توزیع سیستم های برق نرمال اضطراری , شبکه های کامپیوتری , سیستم های صوتی اعلام حریق و… مورد استفاده قرار میگیرند .

اهمیت استفاده از ترانکینگ ها

  • به دلیل داشتن عایق مناسب , مانع از پوسیدگی و زنگ زدگی و صدمات کابل می شود .
  • تنوع رنگی دارند .
  • می توان به آن مکان کلیدها و پریزها را تغییر داد .
  • امکان افزایش یا کاهش تعداد پریزها یا افزایش سیستم های کابل گذاری در مقایسه با سیستم لوله کشی را دارند.
  • باعث مرتب سازی کابل ها در محیط می شوند .
  • از کابل در برابر آب و آتش محافظت می کند .

ترانکینگ ها چه تفاوتی با داکت دارند ؟

داکت به صورت یک کانال پلاستیکی ساخته می شود و تنها کار آن منظم و دقیق نگه داشتن کابل و سیم ها درون خود است اما ترانکینگ قابلیت نصب کلید و پریز را نیز دارد و توسط کابل های داخل ترانک می توان تمام ادوات شبکه های برق را به هم متصل نمود .

انواع مختلف ترانکینگ ها

  • دیواری ؛ که در ساختمان های مسکونی , اداری و تجاری کاربرد دارد .
  • دفنی ؛ که به شکل توکار قرار گرفته و در سیستم برق فشار قوی یا ضعیف و یا شبکه و تلفن استفاده می شود .
  • ترانک ستونی ؛ که در فضاهای اداری , اتاق کنفرانس , همایش ها و.. کاربرد دارد .

نحوه نصب ترانک چگونه است ؟

نصب ترانکینگ باید توسط فرد متخصص ومجرب صورت گیرد در واقع نصب این ابزار به دلیل اینکه اشخاص با کابل کشی و سیم کشی سرو کار دارند در صورتی که نکات ایمنی رعایت نشود و فرد تجربه کافی نداشته باشد می تواند خطرآفرین باشد , افراد متخصص در این حوزه در ابتدا تعیین می کند که در چه فضایی و برای اتصال چه تعداد وسیله نیاز به ترانک دارد , وی مسیرها را به شکلی انتخاب می کند که کابل کشی نیاز داشته باشد, ترانک ها را تا جایی که ممکن است در قسمت های کم تردد نصب کرده و برای زیبایی بیشتر آنها را در لبه های پایینی و کنار قرنیز دیوار نصب می کند تا کمتر دیده شود  در صورتی که کبل شبکه وجود داشته باشد مراقبت اتصالات برقی بوده و آنها را در معرض نور خورشید , رطوبت و دمای بالا یا مواد شیمیایی نصب نمی کند .

تولید کننده قوطی کلید پریز نسوز برق

معرفی اجزای  ترانکینگ ها و کاربرد هر یک

بدنه ترانک :

بدنه محل قرار گیری کابل ها بودهو به شکل شاخه های 2 متری در دسترس است داخل هر شاخه جایگاه هایی برای پارتیشن بندی تعبیه شده است هر ترانک را می شود با پارتیشن به 1 تا  قسمت تقسیم کرد ترانک ها به طول معمول در ابعاد80*50 ؛ 50*105 ؛ 50*150 و نیز 50*195 سانتی متر ارائه می شوند .

درب ترانکینگ :

هر تراکینگ نیز یک درب داشته که بدنه را می پوشاند درب ترانک در دو نوع نرم و سخت تولید شده و ظاهری زیبا به این ابزار می دهند .

درزگیر :

درزگیر برای اتصال دو ترانک استفاده می شودو هنگام قرارگیری دو ترانک در امتداد هم برای پوشاندن محل قرارگیری و نیز اتصال ان استفاده می شود درزگیر دارای سه قطعه بوده که قطعه اصلی روی ترانک و دو قطعه دیگر در لبه های ترانک قرار میگیرد .

مسدود کننده ترانک :

بست انتهایی قطعه کوچکی بوده که برای بستن انتهای ترانک ها کاربرد دارد.

کادر ماژول :

این قطعه روی بدنه ترانکینگ نصب شده و محل قرارگیری کلیدها و پریز ها را روی بدنه مشخص می کند در واقع این قطعه رابطی بین کلید , پریز و ترانک است.انواع کادر ماژول شامل 2 ماژول , 4 ماژول , 6  ماژول و 8 ماژول است .

پارتیشن :

پارتیشن بخش مجزا کننده مسیر عبور کابل شبکه یا سیم برق در داخل ترانک است و برای جدا کردن جریان های دیتا , تلفن و برق استفاده می شواین کار مانع از تداخل الکترومغناطیسی و ایجاد نویز است .

سه راهی :

 برای ایجاد انشعاب در مسیر ترانک ها از سه راهی استفاده می شود این ابزار در جاهایی کاربرد دارد که باید یک شاخه جدید به مسیر ترانک افزوده شود .

زوایای ترانک :

در مسیر نصب ترانک ممکن است گوشه و کنار وجود داشته باشد برای زیبایی بیشتر این ابزار در محیط تعدادی متعلقات خاص استفاده می شود این متعلقات شامل زاویه داخلی , خارجی و تخت است .

قیمت هر کیلو لوله خرطومی فلکسی چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *