پی وی سی

کاتد Cathode چیست ؟

کاتد چیست

کاتد Cathode چیست ؟

از جمله اجزای حیاطی یک سلول الکتروشیمیایی که با الکترولیت تماس برقرار می کند ؛ الکترود نام دارد ؛ الکترود به عنوان یک تماس فلزی عمل کرده که از طریق آن جریان وارد الکترولیت شده و از آن خارج می شود به طور خلاصه الکترود ماده ای رسانا بوده که از یک سو به بخش فلزی و از سوی دیگر به بخش غیر فلزی در مدار الکتریکی متصل شده و بین آن ارتباط برقرار می کند ؛ کاتد Cathode الکترود منفی بوده که در جریان الکتریکی از طریق آن دستگاه الکتریکی قطبیده خارج شده و و جزء پذیرنده الکترون نام دارد . آریا پلیمر سمنان تولید کننده لوله برق pvc با بیش از 15 سال سابقه تولید و توزیع لوله و اتصالات پی وی سی برق در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با : 

  • کاتد Cathode و آند چیست ؟
  • تعریف کاتد
  • تعریف کاتد
  • 5 تفاوت عمده کاتد و آند
  • اهمیت کاتد و آند در باتری
  • کاربردهای کاتد و آند

خط تولید لوله برق pvc 

کاتد چیست

کاتد Cathode و آند چیست ؟

در یک باتری الکترود منفی را آند و الکترود مثبت را کاتد Cathode می گویند ؛ یک کاتد نام الکترودی بوده که جریان الکتریکی توسط آن از دستگاه الکتریکی قطبیده خارج می شود همچنین آند نیز الکترودی است که از طریق آن جریان الکتریکی به دستگاه الکتریکی قطبیده وارد می شود .

تعریف کاتد

کاتد یعنی الکترولیتی که در آن کاهش رخ می دهد این مورد در سلول های الکتروشیمیایی مشاهده می شود در ایجاد کاتد , منفی است به این دلیل که انرژی الکتریکی تأمین شده برای سلول موجب تجزیه تجزیه ترکیبات شیمیایی می شود با این وجود در سلول های گالوانی موجب تولید انرژی الکتریکی می شود این الکترود مثبت است همچنین کاتد را می توان کاتد سرد یا گرم نامید کاتی که در حضور یک رشته حرارت ببیند تا توسط گسیل گرمایونی الکترون آزاد کند کاتد گرم و کاتدی که الکترون بیشتری در مقایسه با گسیل گرمایونی آزاد کند کاتد گرم نام دارد .

تعریف آند

در الکتروشیمی آند نقطه ای است که در آن واکنش اکسیداسیون ایجاد می شود ؛ به شکل کلی در آند یون ها یا یون های منفی به علت پتانسیل الکتریکی آن تمایل به واکنش دادن داشته و الکترون به اشتراک می گذارند حرکت این الکترون ها به سوی بالا بوده و وارد مدار محرک می شوند در یک سلول گالوانیکی آند طبیعت منفی داشته و الکترون ها بیشتر به سمت قسمت خارجی مدار در حرکت هستند به علاوه آند می تواند صفحه یا سیمی با بار مثبت اضافی باشد .

قیمت عمده قوطی کلید پریز  برق چنده  ؟

5 تفاوت عمده کاتد و آند

در رابطه با تفاوت کاتد Cathode می توان به موار زیر اشاره کرد .

  • آند الکترودی است که جریان الکتریکی به داخل ان وارد می شوداما کاتد الکترودی بوده که الکتریسیته از درون آن به بیرون جریان می یابد .
  • در سلول های الکترولیتی آند بخش مثبت را تشکیل داده اما در سلول های الکتریکی کاتد بخش منفی را تشکیل می دهد .
  • آند ماننده دهنده الکترون و کاتد مانند پذیرنده الکترون عمل می کند .
  • در یک سلول الکترولیتی واکنش اکسایش در آند ایجاد می شود و در همین سلول واکنش کاهش در کاتد ایجاد می شود .
  • در یک سلول گالوانی می تواند آند به کاتد تبدیل گردد و عکس آن نیز می توان رخ دهد یعنی در سلول گالوانی کتد می تواند به آند تبدیل شود .

اهمیت کاتد و آند در باتری

کاتد و آند نشان دهنده جهت جریان هستند برای مثال می توان گفت کاتد الکترودی بوده که الکترون می گیرد و یا جریان الکتریکی از آن خارج می شود ؛ در یک باتری در حال مصرف شارژ قطب مثبت کاتد است اما در یک باتری در حال شارژ قطب منفی کاتد است ؛ اینکه در یک باتری تفاوت کاتد و آند را بدانید مهم زیرا زیرا می توان نسبت به کار باتری ها آگاه شد به عنوان مثال هنگامی که قصد باتری به باتری کردن ماشین را دارید می دانید که گیره های اتصال را روی یک قطر منفی و گیره دیگر را روی قطب مثبت قرار دهید .

کاربردهای کاتد و آند

کاربرد کاتد :

علاوه بر باتری ها کاتد و آند در جاهای دیگر نیز کاربرد دارند از جمله کاربرد آنها کشتی ها  بوده که از آند قربانی استفاده شده و به عنوان محافظ برای کاتد عمل می کننداین امر موجب شده تا ماده که به عنوان کاتد کاربرد دارد در برابر خوردگی عملکرد بهتری داشته باشد ؛ از کاتدهای داغ در لوله های خلأ  در فرستنده های رادیویی استفاده می شود  همچنین برای تولید پرتوهای الکترونی در تلویزیون و نمایشگر کامپیوتر قدیمی ؛ در میکروسکوپ های الکترونی و یا ژنراتورهای اشعه X و یا لوله فلوئور سنت از کاتد استفاده می شود .

کاربرد آند :

آند رد لوازم خانگی کاربرد دارد آبگرمکن ها دارای میله قربانی بوده که موجب افزایش عمر آبگرمکن می شود میله آند مواد معدنی در آبگرمکن را جذب کرده و به جای خود مخزن خورده می شود به همین دلیل به آند قربانی معروف است همچنین برای حفاظت از مخازن سیال و لوله ها در برابر پوسیدگی از آند استفاده می شود .

داکت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *